Miért kajakozom?

Valami megmagyarázhatatlan vonzalom köti a szabadságra vágyó embert a vízhez. Lehet, hogy az egyedfejlődés korai szakaszában történő, magzatvízben lubickolás kellemes emléke az oka, lehet, valami egészen más ősi hívás ülteti autóba a fél országot, hogy elmenjen délre, és ott a sós hullámokkal simogattassa magát.

Vendég poszt Attila barátunktól.

Bele sem gondolva abba, milyen volt, míg az élet csak a folyékony közegben létezett, mert a szárazföldi viszonyok alkalmatlanok voltak még egy lélegzetvételre is. De ott vannak kisiskolás korunk dunai, balatoni élményei, a Tisza-túrák bográcsozásai, biztosan szívesen emlékszünk vissza a vízparton töltött időszakra. Bennünk élnek Fekete István regényei, együtt bújtuk képzeletben a berket és a csalitost Tutajossal és Bütyökkel, ladikból figyelve a vízi világot, de lecsorogtunk 800 mérföldet az Amazonason, és ott lapátoltunk a kenuban Csingacsguk mögött. Talán a szemléletüket és romlatlan értékrendünket még a gyermekkorból megőrzők között a legjellemzőbbek a vízi életmód elhívatott követői.

Az egyre népszerűbbé váló tengeri kajakozás sikerét éppen annak köszönheti, hogy nem kell félnünk egy versenykajak instabilitásától, de a már megszokott kenuzásnál sokkal jobb hatásfokkal evezhetünk, felszereléseink pedig kulturáltan és vízbiztosan elpakolhatók a kajak rekeszeibe. Mivel ezek a hajók tengeri használatra lettek kifejlesztve, szélesek és stabilak, mégsem tolják maguk előtt a vizet. Szépen suhannak a hazai tavak és folyók fodrozódó felszínén ugyanúgy, amilyen könnyedséggel szelik a tengeri hullámokat, ahol néha öt méter feletti hosszuk nagyon komoly biztonságot ad. A nagyméretű és kényelmes beülő nyílást hullámkötény/spritzdeck-nek nevezett vízálló, gumis szélű köténnyel tudjuk lefedni, így védve magunkat a hűvösebb, hullámosabb időben a befröccsenő víztől.

A lapát helyes méret és típusválasztása nagyban hozzájárul a hatékony haladásunkhoz, biztonságérzetünkhöz. Ha egyáltalán nincs kajakos előképzettségünk, akkor sem leszünk gondban egy-egy tengerikajak túrán, hiszen gyorsan érhetünk el sikerélményt-a kajakok stabilitása megnyugtató. Ha szeretnénk kipróbálni magunkat egy nagyobb kihívás előtt, akkor használjuk ki a jó időt, és irány a Tisza-tó! Többféle kajaktípussal ismerkedhetünk meg, az egy és a kétszemélyes hajók viselkedését is megtapasztalhatjuk, hajót bérelhetünk, vagy vezetett túrán is részt vehetünk.  Ha komolyabb, tengeri kihívásra vágyunk, akkor érdemes előtte itthoni túrán is részt venni, ahol teljesen elsajátíthatjuk a kajakozás trükkjeit, az erőnk tudatos beosztásától a helyes pakolásig.

Köszönjük az írást Atti!

Kapcsolj ki! – Szállj be!